Träning

EFFEKTIVT, SKONSAMT & ENKELT

 

Träning

 

Med hydrauliska träningsmaskiner gör du effektivt, skonsamt och enkelt ditt cirkelträningspass!

 

Tre varv på Rohana med efterföljande styrkeprogram samt stretchövningar på halksäker matta tar endast 50 - 60 minuter. Maskinerna är hydrauliskt styrda och behöver inte ställas in.

 

Träning med hydrauliska träningsmaskiner påminner om träning i vatten som minskar risken för slitage på dina leder, minskar träningsvärk och risken för skador.

 

Träningen ger mjukt motstånd som ökar när du trycker på mer.

Unikt är att du tränar både när du trycker ifrån dig (excentrisk träning) och när du drar till dig (koncentrisk träning).

 

Effekt: Nervsystemet anpassar sig (det sker en automatisering av rörelsemönstren) och styrkan i muskeln ökar jämnt.

 

Även som rehabilitering är denna typ av träning den bästa!

Progressiv träning resulterar i att muskeltvärsnittet ökar, muskelstyrkan ökar och benmineraliseringen i ryggkotpelaren ökar.

Samtidigt minskar smärta (vid smärtproblematik).

 

Hur: Man börjar träna långsamt (med lätt motstånd) och ökar tempo för varje träningspass och dagsform.

 

Hydraulik; Du avgör själv hur tungt motstånd det blir eftersom det automatiskt blir tyngre när din tryck-kraft ökar.

 

Cirkelträning; Varva styrketräning och smidighetsövningar med konditionshöjande rörelser på sviktmatta, Power Plate, core-balanskudde och trappmaskin.

 

Trafikljus visar när det är dags att byta - var trettionde sekund.

 

Styrka: Bygger muskler som ökar fettförbränningen och minskar risken för benskörhet. Hållningsmuskelaturen stärks.

 

Kondition: Stärker lungor och hjärta som syresätter kroppen. Högre puls ger bättre fettförbränning!

 

Nyttig variation i cirkelträningen är Balansmatta som stärker core (kärnan) muskelaturen som förbättrar hållningen. Trappmaskin som ger styrka i sätes, lårmuskelaturen samt stabiliserar muskelaturen runt knäleden.

Dessutom Twist & Slim som bidrar till figurformande av midja, ger smidighet och stärker upp magmusklerna.

 

Droppa in helst 2 gånger i veckan! En gång är för lite (så vida du inte har annan aktivitet) 3 gånger gör inte så stor skillnad från 2 ggr. Men det kan man se som en bonus ifall man prioriterar det.

 

Skydda din muskelmassa, få mindre rygg- och nackproblem, stärk upp benstomme och förbränn fett.

 

Att träna regelbundet ger 30% bättre ork och fokus!

 

Lyxa till det och må bra!

Avsluta ditt träningspass på Rohana med cellulit-reducerande, effektiv massage på vår Rollermaskin följt av Bandmassage som ger en slätare hud och främjar lymfdränering mm.

 

Komplettera din träning med fokus på det som du behöver träna/stärka lite extra!

 

Som din träningscoach hoppas jag kunna stimulera, vägleda, anpassa och utmana i riktning mot dina mål.

 

Jag erbjuder regelbunden kroppsanalysmätning där vi följer BMI och dina egna mål.

 

Att hitta sin egen hälsostil!

 

  • Hitta en balans/en helhet
  • Välj en livsstil
  • Ha självinsikten att mental och fysisk träning hänger ihop
  • Bygg upp en rutin succesivt

 

Man får ingen fysisk energi om man inte mår bra mentalt. Endorfiner (ett hormon) som utsöndras vid fysisk aktivitet hjälper dej att må bättre.

 

Människor som mår bra presterar bättre!

 

Frigör du tid/utrymme, så skapar du tid för mer ork, energi och roliga aktiviteter!

 

 

 

Spinning cykel Som uppvärmning eller i förbrännings syfte. Stärker lår och rumpa!

 

Tube Roll Mjukar upp ryggen

 

Hularing Ett roligt sätt att stärka upp coremuskelaturen. Denna tunga ring, 1,2 respektive 1,5 kg ger dessutom bukmassage!

 

Små Franklinbollar Stärker upp alla kroppens muskler, framförallt rygg- och magmuskler. Dessutom ger bollarna en positiv skjuts för cirkulationen och ger bindvävsmassage.

 

Push-Up Grips Handtag som hjälper dig att göra armhävningar utan att böja handlederna.

 

Destabiliserande handtag med rund platta

också för armhävningar.

 

Gummiband Övningar med detta stärker uthålligheten i muskeln, framförallt axelns muskulatur.

 

Balansplatta -balans, styrka och koordinationsövning som dessutom stärker upp fotled och knä.

 

Axel och Biceps träningsredskap - Att dra eller lyfta med motstånd.

 

Hantlar 1, 1,5, 2, 3 och 5 kg och träningsbänk

 

 

Träningsfavorit är Pilatesövningar, som visas på film i "styrke och stretch-rummet".

 

Pilates bygger på:

 

  • Koncentration (lägga märke till hur musklerna reagerar)
  • Kontroll (långsamt och omsorgsfullt)
  • Centrum (buk, höft och säte)
  • Flöde (mjukt och medvetet)
  • Precision (kroppshållning)
  • Andningsteknik (effektivare syresättning)
  • Intuition (kroppsmedvetenhet)
  • Helhetstänkande (känna igen och behärska enskilda muskler)

 

Träna med hjälp av Pilatesring där muskeln jobbar statiskt och uthålligheten i muskeln stärks.

 

Coreträning når djupgående muskulatur och är den bästa träningsformen för god hållning (mage och ländrygg) och balans.

 

Välj Pilatesboll för att bli stark inifrån!

 

Individuell träning Kul Träningsredskap

Copyright © All Rights Reserved.